Woonplezier bereik je niet alleen door veel vierkante meters of één muur in de perfecte kleur. Het is een combinatie van veel factoren of je je ergens thuis voelt. Het inzetten van community management is een van de factoren die een positieve bijdrage kan leveren aan de woonbeleving. Door de laagdrempelige manier van communiceren is er gemakkelijker contact tussen bewoners onderling maar ook tussen ons als beheerder/verhuurder en de bewoners. Ali Mamak, verhuurmakelaar bij NMG Wonen, vertelt over onze ervaringen.
Een huis is maar een huis.. totdat je je er thuis voelt
De toegevoegde waarde van community management
‘In het project Avenu 1895 in Arnhem hebben we samen met de eigenaar ervoor gekozen om een community platform in te zetten. Het project omvat 5 gebouwen met in totaal 163 appartementen. 40 van deze appartementen zijn gesitueerd in een gerenoveerde oude ambachtsschool, 123 nieuwbouwappartementen zijn verdeeld over 4 gebouwen bovenop een ondergrondse parkeergarage waar alle bewoners gebruik van maken. Een dorp op zich! En dit gevoel stimuleren we met de app.’
‘De speciale app die je downloadt op je telefoon, is volledig ingericht conform de huisstijl van het project. Herkenbaar voor bewoners en eenvoudig te gebruiken: niet alleen om een defecte lift te melden, maar ook voor sociale initiatieven variërend van gezamenlijk een iglo bouwen in de sneeuw, wafels bakken maar ook het lenen van een fiets. Het creëert een leuke en behulpzame omgeving: een dorpsgevoel. Er ontstaat onderlinge verbondenheid.’
‘Voor NMG is het tevens een manier om de drempel om contact op te nemen met ons te verlagen. Een berichtje in de app is immers makkelijker dan een telefoontje plegen. Defecten in een gebouw zijn niet te voorkomen en wanneer een bewoner een defecte deur heeft ontdekt, kan dit gemakkelijk worden gemeld via de bewoners app. Andere bewoners zien dit en weten op deze manier dat de melding gemaakt is. Iedereen kan alle relevante informatie over het gebouw volgen.’
Een fijne woonomgeving
De samenwerking tussen NMG en platforms als deze is niet meer dan logisch. Het sluit volledig aan op de visie die wij als NMG hebben. Door deze samenwerkingen zorgen we op een vernieuwende manier voor tevreden en betrokken huurders in een fijne woonomgeving. We vinden het daarnaast erg belangrijk dat huurders zich verbonden voelen met NMG.
We zien dat bewoners ruim 65% van alle meldingen via de app doen. Vervolgens kunnen ze de melding zelf afsluiten zodra de klacht verholpen is en van een beoordeling voorzien. In combinatie met ons real time inzicht in alle ontwikkelingen kunnen we vanuit NMG steeds beter inspelen op de wensen en behoeften van onze huurders. Een echte win-win situatie.
Uit een recente enquête die door de gebruikers van de bewoners app is ingevuld, blijkt dat 90% wekelijks gebruik maakt van de app en 80% vindt dat deze app zorgt voor een betere woonomgeving.
Communicatie is de key
Ali Mamak is sinds 2017 verhuurmakelaar bij NMG en was vanaf het begin betrokken bij de integratie van community management voor het complex Avenu 1895 in Arnhem. Dit was tevens de eerste keer voor hem om een ‘community’ te managen met behulp van een applicatie op de telefoon.
‘Toen het bekend werd dat we community management aan de hand van een app op de telefoon gingen uitvoeren bij een complex, was ik enthousiast en huiverig tegelijk: ik stond volledig achter het concept, maar vroeg me tegelijkertijd af of de eindgebruiker, de huurder, hier klaar voor was. Niet iedereen staat open voor vernieuwing, kijk terug in de geschiedenisboeken en je komt behoorlijk wat voorbeelden hiervan tegen. Vernieuwing gaat niet zonder slag of stoot.’
‘In het begin merkten we dat niet iedereen gebruik maakte van de app. Dit had verschillende redenen, maar de voornaamste reden was dat bewoners bekend moesten worden met de app. Na een wat stroevere start merkten we dat de adoptie van de app vrij snel naar 100% ging: de bewoners gingen de app zelf promoten binnen de community. Dit resulteerde voor korte lijntjes tussen beheerder en huurder, én huurders onderling binnen het complex. Van praktische zaken zoals reparatieverzoeken tot en met een melding via de app over een aankomende housewarming waarbij iedereen van harte welkom is: alles werd via de app gecommuniceerd. Door de laagdrempeligheid en de mogelijkheid om op elk gewenst moment (24/7) je bericht te kunnen versturen, merk je dat de tevredenheid binnen een complex aanzienlijk stijgt.’